نشست «بررسی مسئله ترجمه مقاله از مطبوعات خارجی و راه‌حل» هجدهم خرداد 1339 و پس از 5روز بحث با تصویب یک دستورالعمل (اندرزنامه) مهم پایان یافت.

در مقدمه این دستورالعمل (که گویا انشای استاد سعید نفیسی یکی از شرکت‌کنندگان در نشست بود) چنین آمده بود: ایران، یکی از چند کشور انگشت شمار جهان است که نشریات آن متن مقالات (نظر، نه خبر) مطبوعات خارجی و عمدتا مطبوعات اروپا و آمریکا را ترجمه و عینا منتشر می‌کنند که به نوعی تحمیل و تلقین نظرات دیگران به روزنامه خوان (مخاطب) ایرانی است که باید به این صورت منع شود.

نقل سطوری از یک مقاله (نظر) به‌عنوان سند در مقاله یک مفسر داخلی مانعی ندارد ولی نه ترجمه متن آن، که اصول و قواعد ژورنالیسم هم آن را روا نمی‌دارد.

مقالات (تفسیر و تحلیل) مطبوعات خارجی نظر سیاستمداران و دولتمردان خودشان را بازتاب می‌دهد و ترجمه متن و انتشار آنهاست که به مطبوعات ما انگ روزنامه نگاری استعماری می‌زند و....این نشست به ابتکار مسئول وقت انتشارات و رادیو (وزارت ارشاد امروز) که شهرت به میهن‌دوستی و پاکدامنی داشت تشکیل شده بود.

اظهارات مهندس کردبچه، سردبیر یکی از نشریات مؤسسه اطلاعات در این نشست حاضران را تحت‌تأثیر قرارداده بود که گفته بود: «ما با انتشار ترجمه متن مقاله یک نشریه خارجی، در حقیقت نان خودمان را می‌خوریم و حلیم حاج عباس را به هم می‌زنیم.». 

از آن پس رادیو انتشار متن ترجمه مقالات مطبوعات خارجی در اخبار خود را قطع کرد که این روال در رادیو و تلویزیون (که از سال‌1350 در هم ادغام شدند) ادامه دارد ولی نشریات به‌تدریج توصیه نامه را فراموش کردند و پس از انقلاب کاملا از یاد رفت و انتشار ترجمه متن چنین مقالاتی در برخی از نشریات مشاهده می‌شود.

سولیوان آخرین سفیر آمریکا در تهران

ویلیام هیلی سولیوان که از سوی جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا به سمت سفیر تازه این کشور در تهران تعیین شده بود 18‌خرداد 1356 (هشتم ژوئن 1977) در میان نگرانی شاه از این انتصاب وارد تهران شد.

وی در عین حال آخرین سفیر آمریکا در ایران به شمار می‌آید. سولیوان قبلا سفیر آمریکا در لائوس و فیلیپین بود که در طول ماموریت او، نظام حکومتی هر 2 کشور تغییر یافته بود و به همین لحاظ، انتصاب تازه او سوژه انتشار تفسیر‌هایی در رسانه‌های اروپا شده بود.

ملی شدن بانک‌ها در ایران

ضمن مصوبه‌ای، شورای انقلاب از 18 خرداد 1358 بانک‌های غیردولتی ایران را ملی اعلام کرد. این تصمیم 24 بانک غیردولتی و بانک مختلط (که بامشارکت بانک‌های خارجی تاسیس شده بودند ) را شامل شد.

به علاوه، اعلام شد که این بانک‌ها با هم ادغام و بانک‌های بزرگ‌تری را به‌وجود خواهند آورد. در همان سال قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل 44 خود تاسیس بانک و بیمه غیردولتی را ممنوع ساخت.‌

ایران به جنبش غیرمتعهدها پیوست

هشتم ژوئن 1979 ن0شست وزیران کشورهای غیرمتعهد (بی طرف) عضویت ایران در این جنبش را تصویب کرد و خشم دولت واشنگتن را برانگیخت. این نشست در کلمبو، پایتخت سریلانکا تشکیل شده بود.

ایران از زمان اشغال نظامی توسط متفقین در 1941 (شهریور 1320)، از متحدان غرب به شمار می‌رفت و در این وضعیت دائما با شوروی و کشورهای سوسیالیستی دیگر درگیری داشت و کمونیست‌ها و سوسیالیست‌های داخلی را سرکوب می‌کرد.

نوشیروان کیهانی زاده

Iranianshistoryonthisday.com
 rooznamak.com

کد خبر 83031

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز